Podaci i veštine su stubovi budućih kompanija
Za strateško planiranje na bazi podataka, kako je rečeno na poslednjem redovnom mesečnom sastanku UFDS, postoji nekoliko osnovnih kriterijuma. Prvi je da unutar kompanije treba da se usvoji šta zapravo želite da postignete, a što polazi od strategije, strateških ciljeva. To je ono što predstavlja polaznu tačku u čitavom procesu.
Drugi je IT podrška, odnosno podaci i da se ti podaci pripreme, da postoji prvo ideja kako se njima upravlja a onda i kako se to sprovodi u delo. Nakon toga može da se priča o postavljanju neke posebne organizacione celine koja bi se bavila čitavim procesom. I treća stvar su ljudi, resursi koji treba da sprovode planirano, skill-ovi, veštine i znanje koji ti ljudi treba da imaju da bi taj proces mogli da podrže.
Od reporta do naprednog insight-a
Da bismo bilo šta planirali, kako je rečeno na skupu koji je posle dužeg vremena bio organizovan uživo, u hotelu Falkensteiner, podaci su nam neophodni i moraju biti rešeni. Kada se tako postave stvari onda možemo da se igramo i da se testiraju razni scenariji, da probamo pa da pogrešimo, da napravimo nekoliko analitičkih modela pa da testiramo performanse.
Uz vrlo živo učešće i moderiranje Aleksandra Nedeljkovića, CBO firme Mainstream, na temu “Napredne analitike u strateškom planiranju” govorilo je nekoliko panelista: Rosanda Milatović Škorić, GM SAS Adriatic, Andrej Hudoklin, COO ADD, Rok Rogelj, cloud specialist data & AI, Microsoft, Aleksandar Stevanović, Chief Strategy and Operations Officer, Nelt.
Jedan aspekt planiranja je “prediktivno modeliranje”, da se napravi model koji će predvideti kakva će biti prodaja, troškovi, da damo svemu nekakvu vremensku dimenziju, pola godine, godinu dana, kako će se kretati potražnja, podešavanje supply chain-a prema svim tim inputima.
Sa druge strane imamo nešto što je je tzv. “optimizacioni nastup” ili perspektivna analitička problematika. Gde pokušavamo da definišemo razna scenarija i predvidimo i ishode shodno tome kako podesimo scenario, npr. cost modeling, kako da optimizujemo rizik itd.
Ovaj nastup podrazumeva ogroman dijapazon različitih use case-ova po kojima možemo da razmišljamo. To vas dovodi do intelligence designing-a na nivou čitave kompanije koji, ukoliko nemate strategy funkciju, obično polazi iz finansija. U tom procesu vi imate mogućnost da čitavu postavku posla “order to cash” vodite analitički.
Case-ovi koje finansijski direktori sprovode u našem regionu
Prvi primer jeste primer najvećeg unicorn-a u ovom regionu. Oni nude komunikacijsku platformu za najveće kompanije u Evropi i u svetu i uz pomoć Microsoft servisa su u stanju da razumeju trenutno ponašanje i što je najbitnije da predvide buduće ponašanje i korišćenje njihovih usluga.
Nemaju samo jedan servis nego 50 različitih alata, npr. da danas počnemo da koristimo jedan od servisa, nakon samo pet dana oni će znati koliko ćemo u budućnosti koristiti ovaj servis i koliko drugih servisa. Uz pomoć ovog case-a oni mogu da nude najbolje iskustvo za krajnjeg korisnika i obezbede sebi dodatni rast usluga.
Drugi primer jeste saradnja sa dve analitičke kompanije, gde im Microsoft servisi pomažu da steknu uvid u svoje poslovanje.
Ako upišemo u pretraživač njz covid – nacionalni institute za javno zdravlje slovenije, dobićemo portal sa različitim informacijama o vakcinaciji, slučajevima kovida i popunjenosti bolnice. Ono što je nabitnije, jeste da u okviru toga nećemo dobiti samo trenutno stanje, već se vrši predviđanje i unapred može da se zna npr. koji će biti broj zaraženih i sl.
Ovaj, treći primer jeste možda i najdraži jer je bukvalno besplatan, nema ograničenja i ujedno je dostupan svima.