Korona je promenila gotovo svačiji način poslovanja. I dok se mnogi okreću čelnim ljudima kompanija jer je očekivano da oni budu najspremniji na brze reakcije, promene se tiču svakog menadžera. U skladu sa tim, pokrenuli smo novi vid razgovora, gde predstavljamo mlade menadžere i načine kako se oni motivišu, ostaju produktivni, rade sa timom i u toku su sa razvojem svoje industrije.
Danas razgovaramo sa Nedom Pejović, Senior Analyst iz kompanije Robne kuće Beograd.
Da li se menjaju navike potrošača i način raspolaganja novcem, a da to vidite kroz vaše dnevno poslovanje?
U svetu u kom razvoj tehnologija diktira tempo, društvo je izloženo ozbiljnim promenama koje su zahvatile sve oblasti dnevnog života. Pandemija i njene posledice samo su pojačale već postojeći trend prelaska na on-line kupovinu, opciju koju danas naši klijenti sve više nude.
Komfor online kupovine, iz sigurnosti sopstvenog doma, doprinela je dodatnom potiskivanju navike odlaska u kupovinu u fizicku radnju i ubrzala prelazak na kupovinu pametnim telefonom. Isto tako, lakoća kupovine, dostupnost ogromnog asortimana proizvoda, veliki izbor finansijskih instrumenata plaćanja i aplikacija, podstiče sklonost ka instant kupovini.
Šta smatrate da je najveći izazov rada u okruženju koje je sada pod uticajem pandemije?
Jedan od najvećih izazova rada koji je pandemija donela sa sobom je održanje mentalnog zdravlja zaposlenih. Gotovo u potpunosti izostavljena socijalizacija, koja se javila kao posledica primene mera prevencije širenja pandemije, proizvela je nekomfornost rada u prisustvu drugih ljudi, otuđenost, izostanak razmene, strahove, nedostatak empatije, nesigurnost, koji u krajnjoj instanci smanjuju efikasnost i efektivnost rada kako u manjim, tako i u većim kolektivima.
Sledeći izazov, koji bih istakla, jeste nestajanje podele vremena na privatno i poslovno, koja ima za posledicu sve učestaliji “burn out” kod zaposlenih. Ključ za normalno funkcionisanje i sreću svakog pojedinca jeste optimalan balans ova dva apsekta života, čije granice je Covid 19 u potpunosti izmenio i zamaglio.
Na koji način vi lično održavate produktivnost tokom dana?
Na osnovu svog dvanaestogodišnjeg iskustva, kao i iz iskustva starijih i iskusnijih kolega, uvidela sam da je planiranje aktivnosti i postavljanje sopstvenih dnevnih ciljeva, najbolji način za održavanje i postizanje optimalne produktivnosti tokom dana. Takodje, ispunjen društveni život i održavanje zdravih navika idu tome u prilog.
Šta vas najviše motiviše u radu?
Za mene najveći motivi za rad jesu, pre svega, rad u kvalitetnom radnom okruženju. A to predstavlja spoj zdrave atmosfere, kvalitetnih i podržavajućih kolega, sa jedne strane, a zatim ulaganja u zaposlene, dobro uređen sistem napredovanja i nagradjivanja i podrška organizacije, sa druge strane.
Zatim lični rast kako kroz svakodnevne izazove u poslovanju tako i kroz nova saznanja kroz obuke, razmene iskustava sa drugim profesionalcima i drugo, kao i rast i razvoj organizacije za koju radim.
Koje veštine po vama treba da karakterišu modernog menadžera?
Stručno znanje, praćenje novih trendova i prilagođavanje su uslovi koji definisu manadžera i dovode ga na tu poziciju. Ali da bi menadžer bio i uspešan, pored navedenih osnovnih veština, on mora posedovati i neke sofistiranije osobine kao što su dobro razvijena emocionalna inteligencija, empatija, sposobnost da prepozna i razume ograničenja podređenih.
Dalje, svakodnevnom podrškom i podsticajima treba da eliminiše i razvije odnos međusobnog poverenja kako bi iz njega izukao maksimum. Soft skills su jako bitni za timski rad i razumevanje kako potreba klijenata (ukoliko ste u front office), tako i potreba kolektiva i pretpostavljenih (back office).
Na koji način se menja controlling industrija a da to ima veze sa vašim svakodnevnim poslom?
Savremeni trendovi u controlling industriji doveli su do toga da je izveštavanje postalo dosta automatizovanije i detaljnije. Samim time, postavljaju se dublje i detaljnije analize i praćenje se vrši gotovo u real time.
U poslednje vreme se mnogo priča o mašinskom učenju i AI, da li to ima uticaja na vaš rad?
Još jedan od noviteta koji je sa sobom doneo razvoj tehnologija jeste mašinsko učenje i AI. Podsticaj za njegovim razvojem dovela je stalna potreba za uvećanjem efikasnosti u korisćenju resursa kojim neka organizacija raspolaže.
U finansijama ima vrlo visoku primenu, dok u oblastima izveštavanja ljudski faktor će ostati neophodan, kako mašine ne mogu zameniti ljudsko rasudjivanje i iskustvo.
Koliko smatrate da je networking i članstvo u profesionalnim udruženjima bitno za karijerni razvoj mladog menadžera?
Smatram da je apsolutno potrebno! Svaki mladi manadžer treba da iskoristi svaku priliku networking-a koja profesionalna udruženja omogućavaju. To je odličan način da se proširi krug poznanstava u poslovnom svetu, čuju iskustva i vide različiti pristupi problemima sa kojima se kolege pa i oni sami tokom rada suočavaju.