Na lokalnom nivou bilo je potrebno organizovati proizvodnju i bezbedan rad 600 kolega, a na internacionalnom komunikaciju u velikom sistemu Fortenova grupacije. Takođe, planiranje je doživelo potpuni preobražaj. O ovim temama i koliko je pandemija uticaja na trajne promene u daljem radu, pričamo sa Anastasiom Cvetković, CFO kompanije Dijamant.
Da li su se poslovni procesi sada normalizovali, ili i dalje traju neke izmene uzrokovane pandemijom od prošle godine?
Protekli period zahtevao je brzo i praktično prilagođavanje poslovnih strategija novonastalim okolnostima, kako bi se proces dnevnih aktivnosti odvijao neometano. Nepoznati izazovi, sa kojima smo se kao društvo susreli, pokazali su nužnost efikasnog delovanja i očekivano je bilo različito prilagođavanje kompanija novom okruženju. Velika pomoć u tome bila je činjenica da smo deo velike regionalne kompanije, tako da je podrška i sigurnost koju nam je u tim izazovnim okolnostima davala Fortenova grupa bila od izuzetne važnosti za uspešno prilagođavanje strategije.
Poverenje, razumevanje i snalažljivost su ključne stvari koje omogućavaju da tim bude uigran i produktivan. Sa ponosom mogu da istaknem da je to bio naš recept za nastup na tržištu. Svakako smo puno naučili i uspeli da se adaptiramo na sve izmene i modele rada, koje smo tokom proteklih godinu dana testirali i implementirali. Sad smo spremni na sve, bez iznenađenja.
Kako se tim prilagodio novom načinu rada, da li je on bio „remote“ ili su ljudi nastavili da rade u ofisima? Kako se sprovodila dinamika rada i održavala produktivnost ljudi?
Imajući u vidu poslovne procese u sektoru finansija, uspešno smo organizovali da deo tima određeni period radi “remote”, dok je za drugi, manji deo kolektiva, neophodno bilo da poslovne zadatke obavlja iz kancelarija, uz obavezno pridržavanje propisanih mera od strane kriznog štaba kompanije.
Ako sagledamo širu sliku i uzmemo u obzir proizvodne procese, odnosno primarnu delatnost kompanije Dijamant, najveći broj zaposlenih u pogonima je radio svaki dan. Logistički je bilo zahtevno organizovati uslove rada za preko 600 zaposlenih, sa ciljem da se zadrži kontinuitet poslovnih procesa, a sačuva ono sto je najvažnije, a to je zdravlje svih kolega.
Moram da istaknem, da je disciplina u poštovanju mera od strane svih zaposlenih pozitivno uticala da i u najtežim trenucima fabrika radi u tri smene i svim kolegama ovim putem iskreno čestitam na tome. Dokazali smo da prepreka u radu nema, kada jedni drugima svaki dan pružamo podršku i delujemo timski.
Tokom perioda prilagođavanja nastalim okolnostim i usled promena u načinu funkcionisanja, pre svega u usklađivanju privatnih i poslovnih obaveza, evidentan je bio trenutni pad produktivnosti zaposlenih, ali motivisanost i odgovornost su ostali na visokom nivou. Kratki zoom i online sastanci, komunikacija putem grupa na društvenim mrežama, su modeli kojima smo uspešno rešavali poslovne obaveze i zadatke.
Na koji način se finansijsko planiranje promenilo u koroni, u smislu planiranja očekivanih rezultata poslovanja, naplate, daljih investicija?
Mogu slobodno da kažem, da se mnogo toga promenilo u nabrojanim procesima. Svakodnevno se rade projekcije, detaljne analize i istraživanja. Pretpostavke u planiranju se dublje razrađuju, što je rezultiralo da sam proces postane dinamičniji i intenzivniji.
Da li će iskustva u koroni značiti za neke trajne izmene u daljem radu?
Za sada, ne idemo u pravcu da trajno menjamo procese, ali svakako smo puno naučili i stekli veliko iskustvo u prevazilaženju otežavajućih faktora u radu. U budućem poslovanju, ukoliko se pokaže potreba, znaćemo kako primenom određenih veština, uspešno nastaviti dalje.
Šta su vama lično bile najveće poteškoće, a šta smatrate da se ispostavilo kao prednost rada u pandemiji?
Tokom pandemije bila sam u prilici da započnem saradnju sa novim kolegama na nivou Fortenova grupe van granica Srbije, koje nisam poznavala od ranije. Proteklih godinu dana svakodnevno smo sarađivali u “online režimu”, sve dok se nisu stvorile okolnosti da se i lično upoznamo, koje su nam olakšale ostvarivanje čvršćih poslovnih veza. To je nešto što mi je u početku bilo drugačije od ustaljenog načina rada, ali vremenom se naviknete, i nove okolnosti zapravo postanu rutina i svakodnevica.
Rad od kuće omogućava da se dan organizuje i planira drugačije nego iz kancelarije, naravno kad poslovni zadaci i dogovoreni sastanci to dozvoljavaju. Kao prednost sam doživljavala što svoje radne obaveze mogu da izvršavam bilo kada tokom dana, a ne striktno u periodu od 8-16h, ali svakako je na kraju dana najvažnije da se posao završi, nezavisno od poslovnog režima rada.