Najbolje karakteristike generalnog direktora treba da budu velika fleksibilnost, raznovrsnost u poznavanju detalja karakterističnih za kompaniju koju vodi, briga o zaposlenima, soft skills, brzina donošenja odluka i aktivno učešće u ključnim procesima.
Ovo bi mogao da bude zaključak redovnog mesečnog sastanka u UFDS sa temom „From CFO to CEO“ na kojoj su svoja iskustva predstavili Đurđa Radivojević Čugurović, CEO Smurfit Kappa Avala Ada i Filip Boršik, General Manager Interbilanz Serbia.
Drugačije uređenje u različitim kompanijama
Njihova karijera kretala se drugačijim smerovima. Filip je za 12 godina promenio nekoliko kompanija, premeštanjem neizmenično iz velikih sistema u manje i sa drugačijim uređenjem i raspodelom obaveza, dok je Đurđa više imala linearni razvoj u manje kompanija i sa najvećim usponom u kompaniji u kojoj je i sad generalni direktor. Ali, oboje su potekli iz finansijskog sveta, od finansijskih analitičara, preko CFO do CEO.
– Da bi čovek bio dobar CEO, to znači donošenje odluka u pravom momentu. Takođe i soft skills, da hendlujete i sa podređenima i sa nadređenima. Moj trenutni menadžerski stil je fleksibilnost, primera radi i po pitanju određivanja radnog vremena za zaposlene ili koliko ko ide na pauzu. To je manje bitno, ali rokovi i klijenti moraju da se ispoštuju – istakao je Boršik.
Đurđa je podvukla još neke bitne osobine onih na čelu kompanija, bez obzira da li je reč o ženi ili muškarcu.
– GM mora da ima veliki stepen fleksibilnosti i brzinu reagovanja. Iako nisam promenila kompaniju, dosta toga u dnevnom poslu je promenjeno. Direktor nije „fancy“ rola kada ste u fabrici. Vrlo često obučemo zaštitnu opremu i idemo u obilazak proizvodnje. Isto tako vrlo često odluke nisu baš lake, iako se čini da direktor ima svu slobodu da odluči kako želi – rekla je gospođa Radivojević Čugurović.
U manjem sistemu kakav je Interbilanz Serbia, Filip „pokriva“ i poziciju biznis developmenta, HR, administracije, zvanje dužnika… Dok Đurđa kao CEO više radi sa menadžmentom koji je zadužen za pojedine sektore, kakva je bila naplata, shipping. Zadužena je za bezbednost na radu. Iskustvo sa akvizicijom. Dan se završava u fabrici i sastankom sa kupcima ili poslovnim partnerima. Radni dan zna da bude vrlo dug. Fokus na ljude, pa prodaja, operacije i ostale službe.
Filip je pričao i o tome kako su zaposleni reagovali na promenu direktora u IB, na koji način selektuje kandidate, da je sve manje bitno šta ko ima od škole, već kakva znanja stiče i kakva mu je energija. Istakao je koliko je neophodno da ljudi napreduju u radu, saznaju nove stvari.
Đurđa je podelila svoje iskustvo kako se nakon četiri meseca posle porođaja sa bliznakinjama vratila na posao jer je u toku bila akvizicija, trebalo je da se počne sa integracijom fabrike u multinacionalnu grupaciju Smurfit Kappa. Imala je mlad i nesiguran tim i zato je došlo do odluke da se brzo vrati. Da je bila na poziciji CFO tada, kako je rekla, to se ne bi desilo, jer su odgovornosti manje, nego kad je neko na čelu kompanije.
A kako je izgledao njihov karijerni razvoj?
Gospodin Borišik, iako sa tek završenim fakultetom, krenuo je kao blagajnik u Banca Intezi, jer je bilo vreme posle krize 2008. godine. Ali ubrzo prelazi u KPMG gde je ostao više od 4 godine. Nakon toga, godinu dana je radio u BIG CEE sa potpunom promenom fokusa u odnosu na KPMG.
Kompanija Cargo-partner ga zatim dočekuje na poziciji CFO-a. Kao i KPMG, ova firma je isto imala uređen sistem, sa 1 mlrd prometa i više od 100 zaposlenih. Tu je bio nešto duže od tri godine da bi nakon toga 2018-te prešao u IB Interbilanz Serbia. Opet u drugačiji sistem i manju sredinu.
Đurđa Radivojević Čugurović od 2009-te je bila finansijski analitičar u MPC-u, nakon godinu dana prelazi u Jafu kao finansijski kontrolor. Osnovna motivacija je bila da vidi kako izgleda proizvodnja. 2012-te prelazi u Avala Adu i nakon manje od godinu dana postaje finansijski direktor, a krajem 2017-te biva postavljena na poziciju GM-a. Ubrzo nakon toga dešava se akvizicija od strane najvećeg evropskog proizvođača transportne ambalaže Smurfit Kappa. Ova kompanija ima 46.000 zaposlenih i 8.5 milijardi prihoda.